Untaian Langkah

Sunday, September 13, 2009

Nasihat 7

MEMBACA TERUS SURAH AL BAQARAH DI DALAM RUMAH UNTUK MENGHALAU SYAITAN

Itulah nasihat yang ke 7 dituliskan dalam buku 40 Nasihat Ke Arah Membina Suasana Keimanan Dan Kemesraan Di Dalam Rumah Tangga. Oleh MUHAMMAD SHALEH AL MUNAJJID. Terjemahan : HAJI MUHAMMAD RIVAI BATUBARA.halaman 19-20
Selanjutnya ;
Berkaitan dengan ini ada beberapa beberapa hadis, di antaranya : Rasulullah S.A.W. bersabda bermaksud: "Jangan kamu jadikan rumah kamu itu kuburan, kerana Syaitan lari daripada rumah yang dibaca di dalamnya surah Al Baqarah." Soheh Muslim, cetakan Abdul Baqi 1/53.
Dan sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya: "Bacalah Surah Al Baqarah di dalam rumah kamu, kerana syaitan tidak akan masuk rumah yang di baca di dalamnya surah Al Baqarah." Diriwayatkan oleh Al Hakim di dalam Al Mustadrak 1/561, dan juga di dalam Shahibul Jami' 1170.
Di antara fadhilah dua Surah Al Baqarah yang terakhir dan kesan membacanya di dalam rumah, Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud : " Sesungguhnya Allah S.W.T. telah menulis ketetapan sebelum menjadikan langit dan bumi beribu-ibu tahun, dan dianya di sisi Arasy, bahawa sesungguhnya Ia menurunkan daripadanya dua ayat untuk menutup Surah Al Baqarah. Dan selagi kedua ayat ini dibaca di dalam rumah selama tiga malam, pasti syaitan tidak dapat menghampirinya." Diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam As Sunnah 4/274 dan lainnya, juga di dalam "Sohibul Jami'" 1799.
Razak Nordin berpesan ; Pastikan setiap waktu yang berlalu, bertambahnya satu ilmu. Insyallah, Untunglah, untunglah, untunglah. Kerana bertambah ilmu tidak memenatkan jasad dan fizikal. Tapi bertambah beban dalam kenderaan, "memenatkan" kenderaan dan menambahkan penggunaan minyaknya di musim perayaan ini.

Share/Bookmark

No comments: