Untaian Langkah

Thursday, May 24, 2012

Penawar Sabar Dan Sakit

Sabar mempunyai sekurang-kurang tiga macam.

Sabar dalam melaksanakan perintah taat.
Sabar meninggalkan larangan-laranganNya.
Dan sabar ketika mendapat bencana.

Dan setiap sabar itu ada darjat-darjatnya.

Sabar kerana taat, maka pada hari Kiamat Allah akan memberinya tiga ratus darjat di Syurga. Tiap-tiap darjat itu berjarak antara langit dan bumi.

Sabar meninggalkan larangan Allah, maka pada hari Kiamat Allah akan memberinya enam ratus darjat. Tiap darjat antara langit ke tujuh dan bumi ke tujuh.

Sabar atas bencana dan musibah, maka pada hari Kiamat Allah akan memberinya tujuh ratus darjat di Syurga. Tiap-tiap darjat antara Arasy dan Tsura.

Nabi SAW pernah bersabda : Allah telah berfirman :

"Barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia mohon perlindungan daripadaKu, pasti Aku memberinya sebelum dia meminta. Dan barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia meminta perlindungan kepada makhluk, pasti Ku tutup semua pintu langit baginya."

Rasulullah SAW juga bersabda: "Barangsiapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit, jangan segera meminta sembuh."

Junaid al Baghdadi ra telah berkata: "Bala merupakan pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lengah lupa. Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan bersabar."

Daripada Muaz bin Jabal ra, beliau berkata : Ketika Allah menguji hamba yang mukmin dengan suatu bencana, Dia berkata kepada pencatat amal buruk, "Hapuskan catatan daripadanya." Dan berkata kepada pencatat amal baik, "Tuliskan untuk hambaKu yang lebih baik daripada apa yang dia perbuat."

Nabi SAW juga pernah bersabda :
"Ketika seorang hamba sakit, Allah mengutus dua malaikat kepadanya, seraya berkata, "Lihatlah kalian apa kata hambaKu." Jika dia berkata 'Alhamdulillah', maka diberitahukan kepada Allah, Dia lebih tahu, lalu berkata, "Aku berjanji untuk hambaKu. Jika aku mematikannya, Kumasukkan dia ke Syurga. Dan jika Aku menyembuhkannya, Kuganti dia daging yang lebih baik daripada dagingnya serta darah yang lebih baik daripada darahnya. Dan Aku hapuskan pula keburukannya."

Ibnu Aththok berkata :"Akan terbukti keteguhan dan kebohongan seorang hamba sewaktu berlakunya bencana mahupun kemakmuran. Barangsiapa bersyukur di saat makmur, tetapi mengeluh bila ditimpa bencana, jelas dia orang yang dusta. Meskipun orang mempunyai segudang ilmu, tetapi mengeluh jika terkena angin bencana, sungguh tidak berguna ilmu dan amalannya. Allah telah berfirman dalam Hadis Qudsi :

"Barangsiapa tidak rela dengan keputusanKu dan tidak syukur pula dengan pemberianKu, hendaklah dia cari Tuhan selain Aku!"

Nasihat dan jaminan siapakah lagi yang lebih engkau harap wahai diri yang sering alpa!!!

Share/Bookmark

No comments: