Untaian Langkah

Thursday, May 24, 2012

Antara Dua Gigitan

Ibrahim al Khawas telah meriwayatkan : Pada suatu ketika aku ke gunung Lukam. Ingin sekali aku mengambil sebiji buah delima. Kemudian kuambil satu dan kupecahkan. Namun apabila kumakan sedikit rasanya masam. Maka kutinggalkan sahaja delima itu. Kemudian aku melihat seorang lelaki jatuh tersungkur kemudian dikerumuni lalat yang menggigit. Lalu aku menegurnya, "Assalamualaikum,". Dia menjawab, "Walaikumussalam, wahai Ibrahim," Kutanya dia,"Bagaimana engkau mengenalku?" Dia menjawab, "Barangsiapa telah makrifat kepada Allah tidak ada suatu yang samar baginya." Lalu aku mengatakan, "Kulihat engkau istimewa di sisi Allah. Mengapa engkau tidak memohon agar selamat dari gigitan lalat itu?" Dia menjawab, "Akupun melihat engkau mempunyai keistimewaan di sisi Allah. Lalu mengapa engkau tidak memohon agar selamat dari syahwat keinginan terhadap delima? Sesungguhnya lazatnya delima dapat mengakibatkan seseorang menderita di Akhirat. Sedangkan gigitan lalat hanyalah terasa pedih di dunia sahaja. Gigitan lalat pada pada nafsu sedangkan gigitan syahwat itu pada hati...!" Kemudian aku pun berlalu dari situ.

Syahwat dapat membuatkan raja menjadi hamba. Sedangkan sabar akan membuatkan budak menjadi raja. Tidakkah engkau dengar kisah Nabi Yusuf as dengan Zulaikha. Nabi Yusuf menjadi raja Mesir sebab kesabarannya. Dan Zulaikha menjadi hina, fakir dan lemah kerana syahwatnya. Zulaikha tidak sanggup menahan cintanya kepada Yusuf.

Allah menciptakan makhluk ada tiga bahagian.

Dia menciptakan malaikat hanya diberikan aqal, tanpa diberi syahwat. Lalu Dia menjadikan haiwan yang dibekali syahwat tanpa diberi aqal dan Allah menjadikan manusia dengan diberikan aqal dan syahwat. Jika syahwat seseorang telah mengalahkan akalnya, maka haiwan lebih baik daripada dia. Namun barangsiapa menggunakan aqal dan menundukkan syahwatnya, tentulah dia lebih baik daripada malaikat.

Share/Bookmark

No comments: