Untaian Langkah

Sunday, January 16, 2011

La Tahzan 14-Mengapa Masih Berdukacita, Sedang Anda Mempunyai Enam Formula?







Penulis buku Al-Farj Ba'da al Syiddah menyebut bahawa seorang yang bijaksana sedang ditimpa musibah. Maka datanglah kawan-kawannya mengucapkan keprihatinan mereka terhadap musibah yang menimpanya. Si bijaksana itu pun berkata : "Aku tahu ada satu ubat yang dibuat dari enam resepi yang berbeza." Kawan-kawannya pun bertanya :"Apa dia?"
Jawabnya :
1. Percaya sepenuhnya kepada Allah.

2. Kesedaranku bahawa semua yang sudah Allah takdirkan akan berlaku.

3. Sabar adalah senjata paling berkesan yang digunapakai oleh orang-orang yang mendapat ujian.

4. Jika kita tidak sabar lalu apa yang boleh saya lakukan. Dan saya tidak akan tertolong hanya dengan perasaan resah.

5. Mungkin sahaja saya akan berada dalam keadaan yang lebih buruk daripada keadaan saya sekarang ini.

6. Dari semasa ke semasa jalan keluar akan terus terbuka.

Razak Nordin berpesan : Jangan Bersedih Jilid 1. Halaman 162-163.

Share/Bookmark

No comments: