Untaian Langkah

Wednesday, October 13, 2010

Tiga Kesalahan Yang Masih Berterusan Setiap Hari







Izinkan saya berkongsi sedikit maklumat dari buku La Tahzan Jilid 1 karangan Dr 'Aidh bin Abdullah Al-Qarni di bawah tajuk kecil:-

Tiga Kesalahan Yang Masih Berterusan Setiap Hari.

Paling tidak.

Untuk muhasabah setiap diri insan. Yang sentiasa mencari pembaikan diri. Membuang dosa, menyuci diri. Semoga sentiasa diredhai Ilahi.

Tiga yang dimaksudkan itu adalah seperti berikut ;

1. Mensia-siakan waktu.

2. Memperkatakan hal-hal yang tidak mendatangkan manfaat. "Di antara kualiti keislaman seseorang adalah meninggalkan hal yang tidak mendatangkan manfaat untuk dirinya."(Hadis Nabi)

3. Memberi perhatian yang terlalu besar terhadap masalah-masalah remeh. Sebagai contoh, suka mendengar khabar angin, ramalan-ramalan dan gosip-gosip. Kesenangan seperti ini hanya akan membuat orang menjadi paranoid, menimbulkan kecemasan di dalam hati dan melenyapkan kedamaian dari sanubari.

Baginda Rasul mengajarkan kepada bapa saudaranya Abbas satu doa yang menghimpunkan antara kebahagiaan dunia dan akhirat: "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu ampunan dan kesihatan."

Doa ini mencakupi dan meliputi semua hal. Di dalamnya ada kebaikan dunia dan akhirat.

"Kerana itu Allah memberi kepada mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat."(Surah Ali Imran :148)

"Ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka."(Surah Taha : 123)

Razak Nordin berpesan ; Dalam sebuah hadis sohih ada disebutkan : "Seorang mukmin itu tidak ubah seperti seekor lebah, yang makan dari makanan yang baik, menghasilkan yang baik dan jika hinggap di atas satu dahan maka dia tidak merosaknya." 

Share/Bookmark

No comments: