Untaian Langkah

Friday, October 22, 2010

La Tahzan 1 -Ya Allah







"Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadanya. Tiap-tiap masa ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhluknya)!" (Surah Ar Rahman : 29)

Apabila laut bergelombang, ombak menghempas dan angin bertiup kencang, si nelayan akan berseru : Ya Allah ya Tuhanku.

Apabila penunggang unta tersesat di tengah padang pasir sahara, haluan berubah arah dan kafilah kebingungan dalam perjalanan, ia pun berseru : Ya Allah ya Tuhanku.

Apabila musibah menimpa, ujian melanda dan cubaan datang silih berganti maka orang yang ditimpa musibah itu akan berseru sekuat hati : Ya Allah ya Tuhanku.

Apabila segala pintu ditutup di hadapan para pengemis dan langsir dilabuhkan, mereka akan berseru : Ya Allah ya Tuhanku.

Apabila ikhtiar sudah sempurna, jalan tetap buntu, cita-cita terhenti dan segala hubungan terputus, mereka akan berseru : Ya Allah ya Tuhanku.

Apabila dunia yang luas ini terasa sempit buat anda, sedangkan dirimu berasa seolah-olah dihimpit oleh segala yang ditanggungnya, berserulah : Ya Allah ya Tuhanku.

"Sesungguhnya aku mengungat-Mu pada malam yang hitam pekat, ketika hamparan masa kotor berdebu. Aku berteriak kuat ketika fajar menyingsing sambil tersenyum lebar."

Kepada Allah jualah ditujukan ucapan-ucapan yang bagus, doa-doa yang ikhlas, teriakan-teriakan yang benar, deraian airmata dan segala keluh-kesah kesedihan.

Kepada-Nya setiap tapak tangan menadah di hujung malam, memohon bantuan, begitu juga setiap mata yang merenung serta segala permintaan makhluk baharu.

Dengan namaNya setiap lidah menyebut, meminta tolong, bermohon dan memanggil. Dengan mengingatNya hati akan tenteram dan roh akan damai serta jiwa menjadi tenang. Urat-urat saraf menjadi lentur, kecerdikan meningkat dan keyakinan menjadi mantap.
"Sesungguhnya Allah Maha Lemah-lembut kepada hambaNya."

Allah :
Nama yang paling sempurna, susunan huruf yang paling indah, ungkapan yang paling benar dan kalimat yang paling bernilai. " Adakah engkau mengetahui sesiapa pun yang senama dan sebanding denganNya?."(Maryam: 65)


Allah:
Terbukti Dialah yang empunya kekayaan dan keabadian, kekuatan dan bantuan, kemuliaan, kekuasaan dan kebijaksanaan. (Ketika itu Allah berfirman): "Siapakah Yang Menguasai kerajaan pada hari ini? (Allah sendiri menjawab): "Dikuasai oleh Allah Yang Maha Esa, lagi Yang mengatasi kekuasaannya segala-galanya!(Ghafir :16)


Allah:
Empunya kelembutan dan bantuan, pemberian, kasih sayang dan ihsan. "Apa jua nikmat yang ada pada kamu adalah datang daripada Allah."(an-Nahl: 53)


Allah :
Empunya kemegahan dan kemuliaan, kehebatan dan kegagahan.


Razak Nordin berpesan ; Jangan Bersedih Jilid 1 halaman 8. 

Share/Bookmark

No comments: