Untaian Langkah

Tuesday, October 06, 2009

Rabiah al Adawiyah Pernah Mengungkapkan Begini

Ketika subuh sudah tiba, maka Rabiah pun bangkit dari pembaringannya sambil berkata :
"Oh diriku, sampai bilakah engkau hendak tidur pada waktu yang sepatutnya engkau sudah bangun? Adakah engkau akan tidur untuk selama-lamanya hingga hari kiamat?"
Setelah selesai sembahyang subuh, sekali lagi Rabiah menghadapkan wajahnya kepada Allah s.w.t dan bermunajat :
"Ya Rabbi, malam telah berakhir dan siang sudah bermua. Engkau terimalah amalku sepanjang malam ini. Aku sangat bahagia jika ia Engkau terima. Tetapi aku tetap bersabar jika Engkau menolaknya. Aku akan melakukan amal selagi aku masih Engkau izinkan hidup. Sama ada Engkau suka atau tidak suka, aku akan teus berdiri di hadapan-Mu. Sekiranya Engkau mengusir aku sekalipun, aku tidak akan meninggalkan-Mu kerana aku sangat mencintai dan merindui-Mu , oh Tuhanku."
Dipetik dari Kisah Benar. CINTA SEORANG GADIS KEPADA ALLAH . MOHD SOFWAN AMRULLAH. PUSTAKA ILMU. Halaman 224 dan 225.
Razak Nordin berpesan ; Bermulanya pasti di sini , berakhirnya pula entah di mana.

Share/Bookmark

No comments: