Untaian Langkah

Monday, July 13, 2009

Catatan 1-Permulaan Hidupku

Mengikut catatan surat beranak, nama penuh aku Razak Bin Nordin. No Surat Beranak aku B 985800.


Di lahirkan di Hospital Besar Kuala Terengganu pada 4th. July 1972 @ 6-37 pm. Anak kedua dari enam orang adik beradik. Mengikut cerita mak aku, aku ni lahir ikut "tingkap". Padanlah keras kepala jugok aku ini. Bapaku Nordin Bin A. Rahman, "orang kampung" yang buat semua kerja. Dialah petani, pekebun kecil, penanam sayur, penoreh getah, tukang kayu. Pendek kata apa sahaja kerja yang mendatangkan "pitis", dia lakukan untuk membesarkan kami 6 beradik ini. Ibuku Fatimah Bt Mohd, seorang surirumah sepenuh masa. Walaupun ada kalanya terpaksa turun ke bendang menolong Cik(panggilan kami untuk bapa kami). Menanam sayur-sayuran untuk meringan beban keluarga.

Kesusahan keluarga menyebabkan aku mempunyai cita-cita besar dalam hidup. Walaupun belum tercapai sepenuhnya, tapi aku bangga menjadi seperti hari ini. Jangan bicara kepadaku tentang kesusahan dan keperitan menjadi anak kepada seorang "orang kampung" seperti bapaku. Jangan bicara tentang hanyirnya selut, tentang lintah di sawah dan pacat di daratan, tentang nyamuk di kebun getah. Aku lebih tau bagaimana "wanginya" bau getah atau kami panggil "tahi getah".

Bapaku walau tidak berpendidikan tinggi, tapi aku bangga mempunyai bapa sepertinya. Sentiasa ambil berat tentang pelajaran kami adik beradik. Cuma aku tidak pandai menunjukkan kebanggaanku dihadapannya. Emak pulok seorang yang tabah menghadapi perjuangan hidup ini. Hidup seadanya, dalam kepayahan membesarkan kami adik beradik.
Masih ingat lagi, bila ada kelas tambahan, Cik mesti hantarkan nasi dengan kapcai buruknya.(TC 8258-masih ku ingat kapcai yang banyak berjasa dalam hidupku itu).
Kalau ada mesyuarat PIBG, mesti dia hadir walaupun terpaksa naik bas(masa aku sekolah di SMKA Syeikh Abdul Malik(SHAMS) Kuala Terengganu) dan jauhnya perjalanan.(Untuk makluman, bapaku dulu Pengerusi PIBG di sekolah rendah aku, Sekolah Keb. Bukit Jejulong, Marang, Terengganu).

Kami mempunyai 6 orang adik beradik, Mohamad(sulong-menetap di kampung),Razak(akulah tu), Hasiah(dah kawin, menetap di Padang Serai, Mohd Syukri(kat kampung bersama Cik), Zaliha(sekarang kat UKM) dan Ruslina (bongsu-kat UKM jugok).◦
Share/Bookmark

No comments: